Hvordan arbejder man på en LEAPS-skole?

135 lærere, pædagoger og ledere fra skolerne i Skads, Kvaglund og Tjæreborg byggede ballonbiler og konkurrerede om, hvilken bil der kunne køre længst. Målet var at demonstrere, hvordan man arbejder med læring på en LEAPS-skole.

balloncar3.jpg

Kan to balloner, et sugerør, grillpinde, paphjul og en flaske blive til en selvkørende bil?

Tirsdag den 3. juli konkurrerede 135 lærere, pædagoger og ledere fra skolerne i Skads, Kvaglund og Tjæreborg om at bygge en selvkørende ballonbil. De tre skoler udgør hver en afdeling under den samlede betegnelse Signatur i Esbjerg. Kvaglundskolen Signatur er den eneste af de tre skoler, der er med i LEAPS-initiativet.

De 135 lærere, pædagoger og ledere på de tre skoler var elever for en dag, men så også LEAPS fra en lærervinkel. Forløbet indeholdt alle de elementer, der er i et LEAPS-forløb.

For eksempel engagerende spørgsmål som “hvad er det der får ting til at bevæge sig?” eller mere tværfagligt “hvorfor rejser mennesker?”.

Det er spørgsmål, der danner grundlag for tværfaglig undervisning, hvor eleverne lærer historie, samfundsfag, naturfag, dansk, geografi og hjemkundskab på tværs af faggrænser.

Dagen var dermed en præsentation af, hvordan LEAPS-initiativet påvirker undervisningen på Kvaglundskolen, og hvordan lærere på alle skoler kan tilrettelægge undervisningen, så den er engagerende og motiverende.

Kvaglundskolen er anden skole i LEAPS-initiativet, og eleverne i 1., 4. og 7. klasser mødte efter sommerferien ind til et nyt skoleliv, hvor al undervisning sker gennem projektbaseret læring. Skolen gennemgår de næste tre år en transformation, hvor samtlige årgange overgår til LEAPS-initiativet og projektbaseret læring. De tre andre skoler er Sønderskov-Skolen i Sønderborg, Skolen på Herredsåsen i Kalundborg og Herfølge Skole i Køge.

Du finder manuskriptet til Ballon Car Challenge i linkboksen herunder

FORLØBSBESKRIVELSE TIL INSPIRATION Download her
Kata fonden
3840 5414
Alsion 2
DK-6400 Sønderborg